Sikkerhetskontroll av tilhenger

Hva er kravet til speilutrustning og sikt bakover når du kjører med tilhenger?

  • 10 meter bak speilet skal du kunne se veibanen 2,5 meter venstre side og 2 meter høyre side for tilhengeren

  • Når tilhenger er like bred eller bredere enn bilen, skal du kunne se tilhenger i begge speil

  • Når tilhenger er smalere enn bilen, skal du kunne se den i ett speil

  1. Hvilke(n) lastsikringsmetode(r) er benyttet i den aktuelle tilhengeren du kjører?

    • Låsing, stenging, surring eller en kombinasjon

    • (i Bergen BIL&MC skole sin tilhenger er det benyttet både stag til stenging, samt fiberstropper til surring)

  2. Gjør rede for hvordan lastsikringen i dette tilfellet oppfyller kravene til sikring av last.

    • Lastens vekt er 300 kg (+/-)

      • stag foran og bak (tåler 1500kg)

      • Fiberstropper med bruddstyrke 2000 kg benyttet retning fremover, bakover samt en stropp på tvers.

    • Kolli #2 - hjul, sikret med stropp

  3. Kontrollere om dekkene på denne tilhengeren har riktig bæreevne

    • Se vognkort pkt 12 - Aksler/dekk/felg

      • Finn Min LI - Minimum lasteindeks/load index

      • Bergen BIL&MC skole sin tilhenger skal dette tallet være 96

    • Kontrollere om dekkets bæreevne samsvarer med vognkortet, eller er høyere. Det skal ikke være lavere tall.

  4. Hva er største tillatt totalvekt på denne tilhengeren?

    • Se vognkort pkt. 8 - Vekter

      • Tillatt totalvekt 2700 kg

  5. Hvor tung tilhenger er det lov å trekke med denne bilen?

    • Se vognkort pkt. 8 Vekter

      • Tillatt hengervekt med brems

  6. Kontrollere tilhengerkoblingen og gjør rede for hva du kontrollerer

    • Sjekk sikkerhetswire, strømkabel, at belgen er hel og fin, alle bolter sitter fast, at nesehjulet er hevet og at tilhengeren har festet seg skikkelig i kjøretøyet/tilhengerfestet. Løft gjerne litt på tilhenger og/eller se at tilkoblingsvarsler har slått ut.

  7. Kontrollere parkeringsbremsen på tilhengeren

    • Dra opp parkeringsbrems på tilhenger. Prøv deretter å løse bilen/sette igang fremover. Tilhenger skal nå “holde igjen” bilen. Ikke forsøk å trekke tilhenger med låste hjul.

  8. Hva er tillatt koblingslast på denne bilen?

    • Se vognkort pkt. 8 - Vekter

      • Tillatt koblingslast (I begge vognkort)

    • Ofte tillater tilhengeren høyere koblingslast enn kjøretøyet, og noen ganger motsatt. Uavhengig kjøretøy, er det kjøretøyet med lavest tillatt koblingslast som er gjeldende

  9. Kontrollere om dekkene på tilhengeren har rett dimensjon

    • Vognkort pkt 12 - Aksler/dekk/felg

      • Std dekkdimensjon. Samsvarer dekkdimensjon i vognkort med det som står på tilhengeren?

  10. Er det tillatt å kjøre tilhenger med last som stikker utenfor sidene på tilhengeren?

    • Ja, inntil 15 cm på en eller begge sider. Den totale bredden må ikke overstige 2,55 m. Båt på båthenger kan stikke mer enn 15 cm ut, men den totale bredden må ikke overstige 2,55 m.

  11. Gjør rede for hvilke konsekvenser det kan ha å kjøre med for tung tilhenger

    • Reduserte kjøreegenskaper, overbelastning på dekk, skade på tilhenger. Regress ved forsikringsutbetaling, ulovlig, straffereaksjon ved kontroll

  12. Hvilke krefter skal lastsikringen tåle ved brems?

    • Lastsikringen skal tåle hele lastens vekt (100% eller 1G) fremover

  13. Hvilke krefter skal lastsikringen tåle i sving?

    • Lastsikringen skal tåle minimum halve lastens vekt (50%) sideveis belastning

  14. Prøvekjør og kontrollere at påløpsbremsene/funksjonsbremsene på tilhengeren fungerer.

    • Kjør i 15-20 km/t, for deretter å trykke kraftig på bremsepedal (samt clutch). Kjenne etter at bremsene på tilhengeren tar, evt. se etter bremsespor hvis grus/snø. Dersom bremsene er utslitt vil bremsedemperen slå i bunn, og du hører et smell.

  15. Kontrollere sikkerhetswire og gjør rede for hva du kontrollerer.

    • Se at wire er festet i tilhengerens parkeringsbremse. Den skal være hel og fin. Det er viktig at den ikke er surret rundt noe på tilhengeren, da den vil miste funksjonen sin.

    • Wire festet i egen krok på trekkvogn/bilen, eller i løkke rundt tilhengerfestet.

    • Dersom draget på tilhengeren hopper av under kjøring, skal wire dra til parkeringsbrems på tilhenger, og deretter ryke.

  16. Nevn tre lastsikringsmetoder.

    • Låsing, stenging og surring. Eller en kombinasjon av disse.

  17. Kjør på vekten og gjør rede for hvor tung tilhengeren er nå.

    • Utføres. Husk at deler av tilhengerens vekt er “overført” til bilen, da koblingslast også må taes med i beregningen. Helt korrekt vekt får vi først når vi kobler av tilhenger fra tilhengerfestet.

  18. Hva er tillatt nyttelast for denne tilhengeren?

    • Se vognkort pkt. 8 - Vekter

      • Tillatt nyttelast

      • Husk at bilens tillatte hengervekt også kan begrense aktuell tillatt vekt

  19. Hvilke krav gjelder for sikring av veggrep på tilhenger hvis vinterføre?

    • De samme kravene som på bil. Minste tillatte mønsterdybde 3 mm

    • Etter 1.november er det også krav om M+S markering på dekkene på tilhenger

Gjennomføring førerprøve

Husk at det er praktisk og fornuftig at du har betalt gebyr for førerprøven i forkant.

Dette kan gjøres på vegvesen.no/dinside

- Tjenester, Førerkort, Bestill time til oppkjøring

- Betale gebyr for førerprøven (Visa, Master, etc.)

Når førerprøven starter;

Sensor ved Statens Vegvesen vil ankommen sørvest-området ved trafikkstasjonen av Bergen trafikkstasjon i Åsane.

Bil og tilhenger skal stå side om side

Etter en liten prat med sensor, hvor du bl.a. viser ID, starter selve gjennomføringen.

1. kjør frem i posisjon, slik at du kan rygge rett bak mot draget

a. alle hjelpemidler er tillatt, som kamera/teleskopstenger med magnet, gå ut og bak hvis behov

2. påkobling av tilhenger

a. først tar du på sikkerhetswire

i. denne skal sørge for å sette på bremsen dersom tilhenger “hopper av” kulen under kjøring

b. løft opp håndtak på draget, før du videre sveiver tilhenger komplett ned over kulen - løft litt i draget for å kontrollere at henger sitter fast

i. dette er en manuell kontroll, og det er ønskelig at du ser god bevegelse i selve bilen/trekkvognen

ii. videre kan du også her oppdage om det er slakk i foring og demper. Da kan det være hensiktsmessig å ta mer fett i draget

c. kontrollere sideveis bevegelse i draget

i. dette er ønskelig å ha, slik at det er fleksibilitet ifbm ujevnheter i underlaget på veien

d. sveive nesehjulet helt opp, og sørge for at det kommer så høyt som mulig

i. dette er nødvendig f.eks. ved kjøring over fartsdempere

e. koble i strømkontakt til bilen

f. sjekk at gummibelger er hel og uten skader

i. hvis ikke kan det hende at fettet ikke holder seg der det skal

3. kontrollere alle hjul

a. du skal ta en visuell kontroll av hjulene og muttere

i. se etter skader, rifter, bulker og annet som kan ha betydning for sikkerheten

b. kontrollere lufttrykk og at du har god motstand når du tråkker og legger press på toppen av hvert hjul

i. det er kanskje slik at et av hjulene er punktert, uten at du kan se det. Dette gjelder spesielt om tilhengeren er koblet til bilen

4. lyskontroll

a. sjekk samtlige lys (blinklys, baklys, bremselys, tåkelys, ryggelys, skilt lys, markeringslys foran)

i. noen biler har automatisk lyssjekkontroll, og det er fornuftig å gjøre seg kjent med hvordan det fungerer på akkurat den bilen du kjører

5. kontrollere lasten inni tilhengeren

a. stropper skal være stram og skikkelig festet

6. sjekk bremser

a. kontrollere at håndbrekket er i stand til å holde igjen både tilhenger og trekkvogn

i. utføres ved at du kun skal forsøke å sette kjøretøyet i Drive og slippe bremsepedal (ev. løse bil forsiktig m/clutch)

b. kontrollere deretter påløpsbremsen

i. utføres ved at du kjører rett frem i en hastighet av ca 20 km/t, for deretter å bremse med økende kraft. kjenn etter om tilhengerbremsen slår inn

Så er det ut i trafikken med sensor!

Husk at når det er krevende situasjoner underveis i førerprøven, som krever at du har hjelpemann ute i trafikken, så skal du sende ut sensor som hjelpemann.
Da er det viktig at du tar kontroll på situasjonen, og gir klare beskjeder om hva du ønsker hjelpemann skal gjøre.
Et tips er at du sender ut sensor på den siden av vogntoget som du kommer til å se mest i, da du kan motta klare og tydelige varslinger dersom du må stanse.

Lykke til!